НевроМед

спеціалізований медичний центр

Аутизм у дітей у ранньому віці. Діагностика та лікування аутизму

17.03.2024
рубрика: Аутизм: ранняя диагностика, лечение
просмотров: 70


Аутизм проявляється відсутністю здатності взаємодії з навколишнім світом, порушеннями спілкування.

Діагностика та лікування аутизму

Найчастіше дитячий аутизм проявляється у 2,5-3 роки. Саме в цей період яскравіше помітні мовні порушення та замкнутість у дітей.
Однак перші ознаки аутистичної поведінки часто помітні в ранньому віці, до 1 року. Батькам буває складно самостійно відрізнити ознаки аутизму, тому невипадково дітям віком одного року рекомендовано консультацію психіатра.
 
Не варто боятися звертатися до психіатра! Коли до нас звертаються батьки підлітків з особливостями в поведінці, ми найчастіше виявляємо, що в дитячому віці у них могло бути спотворення розвитку аутистичного типу, і при своєчасному поводженні труднощів можна було уникнути.


На що варто звернути увагу батькам? Симптоми аутизму в дітей віком.

1. Порушення соціальних контактів та взаємодії з оточуючими

     Дитина практично не проситься на руки, їй зручніше лежати в ліжечку.

     Дитина не приймає фізіологічної пози під час годування груддю.

     Дитина малорухлива, не така жвава, як однолітки.

     Дитина не реагує на нові іграшки, звуки може довго дивитися в одну точку.

     Дитина не відгукується на своє ім'я (зазвичай батьки насамперед звертаються до сурдолога для перевірки слуху; якщо зі слухом все добре, слід звернутися до психіатра).

     При спробах дорослих чи інших дітей вступити з дитиною в контакт вона або прибирає ручки або йде вбік, або агресивно реагує, може щось кинути, заплакати.

     Дитина кидає іграшку, а не дає до рук, щоб уникнути контакту.

     У міру дорослішання дитина може заглиблюватися у свій внутрішній світ; він не вміє і не бажає спілкуватися з членами сім'ї, рідко звертається за допомогою, рано починає намагатися самостійно обслуговувати себе, не користується словом «дай», йому простіше взяти самому або домогтися свого скандалом.

     Часто діти не реагують на дискомфорт, наприклад, повний памперс; не плачуть та не привертають до себе уваги.

     Відсутній візуальний контакт, дитина не фіксує погляд на предметах, іграшках.


2. Обмежені інтереси та особливості гри

     Дитина вибирає одну іграшку і грає лише з нею протягом тривалого часу. Може вибрати як іграшку те, що для гри не призначено - мотузочки, ганчірочки.

     Стереотипний характер гри: розставлення іграшок в одному порядку, гра з певною кількістю іграшок, і якщо одна губиться, може статися скандал.

     Ще один приклад - дівчинка може не грати з ляльками, як решта - не перевдягати, не укладати спати, а просто носити її з собою, максимум - гладити.

     Ігри, що вимагають фантазії та уяви, рідко захоплюють дітей-аутистів.

     Часто діти віддають перевагу більш спокійним іграм (наприклад, пазли, конструктори).


3. Схильність до повторюваних дій, так звана стереотипія

     Розгойдування всього тіла з ноги на ногу, стереотипний поворот головою, стереотипний затискач плечима.

     Стереотипії, що спостерігаються у мовленні, називаються ехолалією. Це можуть бути маніпуляції зі звуками, словами, словосполученнями. При цьому діти постійно повторюють слова, штампи, кліше фраз, які почули від дорослих або по телевізору без усвідомлення їхнього сенсу.

     Стереотипні ігри - включення/вимикання світла, переливання води зі склянки в склянку, пересипання піску, круп. Дитині важко переключити із цього заняття.

     Дитина знайомиться з навколишнім світом не через взаємодію з оточуючими, а самостійно. Він може облизувати, нюхати предмети.

     Одяг: дитина вибирає певні речі і носить тільки їх, для неї може бути важлива послідовність одягання та роздягання.

     Харчова поведінка: дитина вибіркова в їжі, вибирає лише певний ряд продуктів. У найважчих випадках це може бути повна відмова від їжі. У легких випадках – ритуали: вживає їжу у певному порядку, у певний годинник. Вибирає страви не до смаку, а за формою, за кольором. Часто, наприклад, дитина їсть лише макарони певної форми.

4. Розлади інтелектуальної сфери

Основна особливість захворювання – вибірковий інтелект. Аутисти можуть демонструвати відмінні результати в математиці, малюванні, музиці, але сильно відставати з інших предметів. Савантизм – це явище, коли аутист дуже виразно обдарований однієї певної області. Деякі аутисти здатні зіграти мелодію точно, почувши її лише один раз, або обчислювати в голові найскладніші приклади.


5. Порушення інстинкту самозбереження

     Аутоагресія зустрічається у 1/3 дітей із аутизмом. Агресія - одна з основних форм реагування на те, що відбувається, а так як діти не схильні спілкуватися з оточуючими, вони виявляють цю агресію по відношенню до себе (можуть бити себе, кусати, битися головою об ліжечко).

     Дуже часто у таких дітей немає «почуття краю». Це може спостерігатися ще в ранньому дитинстві, коли дитина навішується з борту ліжечка, намагається вилізти з коляски – дитина не має страху.

     Може втекти від батьків далеко, не озираючись. Якщо батьки спеціально ховаються, щоб перевірити реакцію, то цієї реакції часто немає.

     Може залізти на дитячому майданчику на гірку, яка йому не за віком.

     Що особливо небезпечно, діти можуть вибігти на проїжджу частину, залізти на підвіконня з відчиненим вікном.


6. СДВГ

Частіше, ніж у решти дітей, у дітей-аутистів відзначається гіперактивна поведінка. Вони розгальмовані та дезорганізовані. Такі діти перебувають у постійному русі, важко можуть утриматися одному місці, не реагують на прохання під час занять, є труднощі під управлінням рухами («як у шарнірах»).

7. Порушення вербального спілкування

     Порушення мови зустрічаються за всіх форм аутизму. Мова може розвиватися із затримкою чи не розвиватися зовсім. Також на початкових етапах розвитку мова може з'явитися раніше, ніж у однолітків, але в 1,5-2 роки спостерігається регрес – дитина перестає говорити з оточуючими, але при цьому може повноцінно говорити сама з собою.

     Своєрідна інтонація з переважанням високих тонів наприкінці речення, або так звана «пташина мова» або мова, коли дитина розмовляє сама з собою «під ніс».

     Часто діти не розмовляють з оточуючими, але у грі присутні. Причина – небажання взаємодіяти з навколишнім світом.

Із затримками мовного розвитку можна звернутися до логопеда-дефектолога. Якщо дефектолог запідозрить аутистичні порушення, він спрямовує до психіатра. Головне – звернутися до фахівця, а не бути віч-на-віч із цією проблемою і не чекати, що до трьох років все нормалізується. Краще відразу виключити недугу.
На що звернути увагу до дитячого садка? (симптоми раннього аутизму у дітей після 1 року)

     Агресія до оточуючих, особливо коли порушується особистий простір дитини.

     Дитина грає осторонь інших.

     Діти та вихователі скаржаться на дитину, тому що вона не може взаємодіяти з оточуючими, її гра носить руйнівний характер, вона може заважати грати іншим дітям.

     Компульсивна поведінка – навмисне виконання дій за певними правилами, навіть якщо вони йдуть нарізно із загальноприйнятими.

Сучасні методи діагностики аутизму у дітей

     Консультація психіатра. Це розмова з батьками та спостереження за дитиною у вільній грі. Лікар дивиться, як малюк поводиться, як взаємодіє з батьками, чи дивиться в очі, чи дає предмети в руки, чи кидає на підлогу. Якщо дитина говорить, звертають увагу на мовлення, інтонацію, побудову фраз. Лікар ретельно збирає історію життя та розвитку дитини, історію вагітності матері. Важливо, коли він почав вимовляти перші звуки, коли став на ніжки, поповз, почав ходити, яка була хода.

     Консультація логопеда для унеможливлення аутистичної мови. Лікар визначає, чи пов'язана затримка розвитку мови з аутизмом чи іншими порушеннями. Діти з аутизмом своєрідний розвиток звуковимовлення, і досвідчений логопед відразу його відрізнить.

     Консультація нейропсихолога виявлення того, які етапи розвитку були пропущені в дитини.

 

   Обстеження за допомогою тестів (шкали діагностики аутизму):

     Тест інтелекту Д. Векслер

Тести (картки, завдання для дітей), спрямовані на оцінку загальної поінформованості, запасу знань та уявлень про навколишній світ, можливості засвоєння та обробки інформації, пізнавальних здібностей.

     Тест інтелекту Кауфманов

Тести для визначення сильних та слабких сторін процесів обробки інформації: зорової та слухомовної пам'яті, засвоєння інструкцій, планування послідовності дій.

     Прогресивні матриці Равена

Дозволяють визначити рівень інтелектуального розвитку дитини. У кожній серії таблиць містяться завдання наростаючої складності. Прогресивні матриці Равена призначені визначення рівня розумового розвитку в дітей віком початкових класів з будь-яким рівнем мовного розвитку.


Опитувальники для батьків:

     Шкали сенсомоторного розвитку (вік 0-5 років)

Заповнюються під час розмови з батьками та спостереження за дитиною. Дозволяють оцінити різні сторони моторного та психологічного розвитку відповідно до вікових нормативів.

     Опитувальник Vanderbilt за симптомами СДВГ

Дозволяє оцінити вираженість симптомів гіперактивності, неуважності та імпульсивності у різних сферах життєдіяльності дитини.

     Рейтингова шкала аутизму CARS

Один із найбільш використовуваних тестів для визначення симптомів аутизму. Шкала включає 15 категорій.

Тести, що проводяться дефектологом та психологом:

     ADOS

"Золотий стандарт" діагностики аутизму. Дозволяє в ігровій формі визначити відхилення у комунікативних здібностях дитини. Дитині пропонуються «комунікативні провокації», у яких звичайна дитина поводиться «звичайним» чином, дитина з аутизмом — інакше. Після проведення спостереження проводиться підрахунок, якої поведінки було більше — звичайної, чи «аутичної». За результатами підрахунку встановлюється діагноз.

     ADI-r

Детальний опитування, що дозволяє отримати весь обсяг інформації, необхідної для встановлення діагнозу аутизм та оцінки близьких до нього психічних порушень.

     Шкала РЕР

Виявлення індивідуальних особливостей дитини, характеристика її комунікативних можливостей, пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, працездатності та ін. Виявлені особливості беруться до уваги при складанні індивідуального плану корекційно-розвивальної роботи з дитиною.
 

Допомога при аутизмі в ЄМС


Якщо діагноз встановлено, необхідно негайно починати працювати з дитиною, і ця робота має бути комплексною:

     Психіатр підбирає медикаментозну терапію (при виявленні відхилень віком до 1 року часто можна уникнути медикаментів).

     Психолог, нейропсихолог та дефектолог складають програму корекції аутизму і регулярно працюють з дитиною, проводячи різні заняття, тестування, ігри.

Для досягнення найкращого результату важливою є комплексна робота фахівців, а не одного лікаря-психіатра. Важливо не прогаяти час, а проводити корекцію аутизму в ранньому віці.

Оставить комментарий