НевроМед
спеціалізований медичний центр
Які порушення мови супроводжують РАС
17.03.2024
рубрика: Аутизм: ранняя диагностика, лечение
просмотров: 218
Розлади аутичного спектра, як правило, виявляються у віці до 3 років. Найчастіше саме логопед є першим фахівцем, якого звертаються батьки у зв'язку з помітними розладами розвитку промови. Залежно від ступеня тяжкості розладу у дитини можуть спостерігатися такі проблеми:
- мутизм: відсутність будь-якої мови;
- пізній початок активного говоріння;
- ехолалії: бездумне повторення останніх почутих слів чи фраз замість усвідомленої відповіді;
- нездатність вести усвідомлений діалог;
- дослівне відтворення почутих фраз, речень, зокрема великого обсягу тексту без розуміння сенсу;
- спілкування своєю мовою (автономність мови);
- невміння узгоджувати слова у реченні між собою, труднощі з постановкою наголосів, інтонуванням, емоційним забарвленням мови, використанням додаткових слів тощо.
Завдання логопеда полягає у докладної діагностиці, спрямованої виявлення проблем, а й у визначенні природи порушень, тобто. у разі, розлади аутистичного спектра. Потім до діагностики підключаються інші фахівці: неврологи, психологи, психіатри, педіатри. Дитина проходить повне обстеження, необхідне для встановлення діагнозу та призначення комплексного лікування та корекції.
Загальні принципи логопедичних занять з дітьми з аутизмом та РАС
Розлади аутичного спектра вимагають тривалої практично постійної роботи. Важливо, щоб заняття будувалися за такими принципами:
- систематичність та послідовність;
- постійна взаємодія батьків та спеціалістів різного профілю (логопеди, психологи, лікарі);
- обов'язковий емоційний контакт із пацієнтом;
- відсутність відволікаючих елементів у приміщенні, де проводяться заняття;
- корекція змісту та графіка занять за необхідності;
- обов'язкове перенесення навичок у повсякденне життя.
Логопеди-дефектологи дитячого відділення «Невромед» ведуть роботу з такими пацієнтами делікатно та докладно. Ми проводимо ретельну попередню діагностику, створюємо максимально комфортну обстановку для малюка, навчаємо батьків вправам для домашніх тренувань. Це дозволяє нам досягати значних успіхів. Розлади аутистичного спектру (РАС) – це порушення нервового розвитку, що характеризується проблемами соціальної взаємодії, а також обмеженими, повторюваними моделями поведінки. Як правило, стан супроводжується різким звуженням кола інтересів, відсутністю розуміння емоцій оточуючих, мовними розладами і діями, що нерідко повторюються. Це призводить до виражених порушень соціалізації. Логопеди-дефектологи дитячого відділення НевроМед проводять заняття для дітей з аутизмом та РАС, спрямовані на корекцію мовних розладів. Ми використовуємо класичні та сучасні методики та ефективно доповнюємо медикаментозне лікування та роботу зі спеціалістами іншого профілю.
Основні етапи логопедичної роботи при аутизмі та РАС у дітей
Сучасні методики проведення логопедичних занять з дітьми, які страждають на аутизм і РАС, припускають синхронну роботу кількох фахівців. У корекції беруть участь логопеди, психологи, педагоги, батьки чи опікуни дитини. Робота ведеться не лише в умовах клініки, а й удома. Тільки в цьому випадку вдається досягти значних результатів. Корекція включає кілька етапів.
Попередній етап навчання
Повноцінне проведення логопедичних занять при РАС можливе лише після встановлення емоційного контакту з дитиною. З огляду на специфіку порушення це буває непросто. Як правило, робота ведеться разом із психологом та батьками маленького пацієнта. У міру включення його у взаємодію до заняття приєднується логопед. Спочатку він просто спостерігає за роботою, а потім поступово приєднується до неї.
Етап формування первинних навчальних навичок
Психолог та логопед навчають дитину навичкам взаємодії з дорослими. Йдеться саме про навчальні нюанси: робота за столом, використання навчальних посібників та матеріалів, виконання конкретних завдань, починаючи з простих прохань. Заняття проводяться в ігровій формі, без примусу та з урахуванням інтересів маленького пацієнта.
Етап навчання розумінню мови
Логопед аналізує здатність дитини сприймати звернену до неї мову. Детальне обстеження дозволяє виявити найбільш проблемні моменти та по можливості усунути їх. Важливо, щоб навички розуміння закріпилися та використовувалися не лише на заняттях із фахівцями, а й у повсякденному житті. Вправи проводяться з використанням наочних матеріалів (іграшок, карток).
Етап навчання експресивної мови
Перехід до цього етапу можливий лише після відпрацювання навичок розуміння та виконання найпростіших завдань («дай», «покажи», «вибери» тощо). Дитину вчать наслідувати звуки, виконувати найпростіші елементи артикуляції. Відпрацювання звуковимови відточується до автоматизму, після чого переходять до складів та слів.
Якщо у дитини відзначаються труднощі з вимовлянням, структуру заняття включають логопедичний масаж і артикуляційну гімнастику. На початковому етапі потрібно сформувати навичку найпростішого спілкування, щоб малюк міг позначити свої потреби та попросити про щось, висловити згоду та незгоду. За відносно легкого ступеня розладу логопед продовжує розширювати можливості спілкування, за більш важкого – обмежується базовими навичками. Все залежить від індивідуальних особливостей маленького пацієнта.
Етап навчання читання
Цей етап можливий у кожного пацієнта. Якщо ступінь тяжкості розладу та індивідуальні особливості психіки дозволяють, після формування базових мовних навичок переходять до навчання читання: спочатку за буквами, потім за складами і, нарешті, глобальне сприйняття тексту.
Профілактика аутизму
Специфічної профілактики проти аутизму немає. Фахівці для зниження ризиків народження дітей із розладами аутичного спектру рекомендують:
- не приймати без відома та призначення лікаря психотропні, протисудомні та інші препарати аналогічної дії;
- відмовитися від наркотиків та інших шкідливих уподобань;
- дбайливо ставитися до здоров'я на етапах планування вагітності та під час виношування дитини.
Вкрай бажано під час вагітності уникати будь-яких контактів з інфекційними хворими, регулярно проходити планові обстеження та не робити спроб самостійного лікування будь-яких захворювань.