НевроМед

спеціалізований медичний центр

Чому виникає затримка мовного розвитку (ЗРР) у дитини

08.07.2024
рубрика: Затримка мовленнєвого розвитку: консультації, діагностика, лікування
переглядів: 51


Причини затримки мовного розвитку може бути пов'язані з фізичними, психологічними чи емоційними чинниками.

Передумовами стають:

 Порушення слуху. Мова та мовні здібності розвиваються на основі того, що дитина чує навколо себе.

 Травми голосових зв'язок. Коротка нервова зв'язка ускладнює формування звуків.

 Неврологічні розлади. Хвороби, що впливають на нервову систему, такі як церебральний параліч, перешкоджають нормальному розвитку мови.

 Аутизм. У дітей з аутизмом часто спостерігаються дефекти мови та проблеми зі спілкуванням.

 Генетичні розлади, наприклад синдром Дауна.

 Недоношеність. Діти, народжені до 37 тижня вагітності, часто мають проблеми з промовою.

 Відсутність стимуляції мовлення домашньому середовищі. Батьки повинні забезпечувати дитині можливості спілкування.

Деякі діти можуть заговорити пізніше. Вони розвиваються у своєму темпі і спочатку трохи відстають за цим критерієм від ровесників.

 

Органічні причини

 Інвалідність зі слуху.

 Порушення мозку.

 Генетичні розлади.

 Розлади із спектру аутизму.

 Порушення голосових зв'язок.

 Недоношеність.


Всі ці фактори пов'язані з фізичним станом та здоров'ям дитини. Якщо батьки мають підозри, що дитина страждає від затримки мовного розвитку, важливо обговорити це з педіатром.
 

Соціальні причини

 Недолік стимуляції мови. Якщо з дитиною не розмовляють у сім'ї, це може загальмувати розвиток мовлення.

 Нестача спілкування. Дитина, яка не проводить часу з батьками та іншими близькими людьми, має проблеми в мові.

 Стрес та травма. На розвитку мови негативно позначається негативний емоційний вплив.

 Відсутність контакту із соціумом. Дитині необхідні соціальні взаємодії, щоб вчитися спілкуванню.

 Обмеження у вихованні. Якщо дитина не має доступу до освітніх програм, що сприяють розвитку мови, це може спричинити затримку.

Патогенез


 Біологічні чинники - спадковість та генетичні мутації. Дослідження показують зв'язок між ЗРР та наявністю дефектних генів. Біологічні фактори також включають передчасне народження або внутрішньоутробного інфекції розвитку.

 Соціальні чинники — дитина, яка не чує достатньої кількості звуків, слів та речень, може зіткнутися із ЗРР. Доступ до освітніх програм, спрямованих на розвиток мови, може впливати на патогенез захворювання.

Розвиток мови у нормі
 

Мовленнєвий розвиток у дітей відбувається поетапно.


 Перша стадія – з народження до року. У віці близько двох місяців новонароджені починають видавати звуки, на кшталт «а» та «у». У шість місяців з'являється перший белькіт. У віці близько року діти кажуть перше слово.

 Друга стадія – 1-2 роки. Діти використовують прості слова та фрази. У віці двох років у словниковому запасі налічується близько 50 слів.

 Третій етап – 2–3 роки. Діти говорять пропозиціями із 2-3 слів. Вони освоюють граматику, але допускають численні помилки.

 Четвертий етап – 3-4 роки. Діти говорять складнішими пропозиціями. Вони навчаються правильно використовувати граматику.

 П'ятий етап починається приблизно з 4 років. Діти освоюють складніші ідеї: час, простір та кількість предметів.

 

Симптоми


Затримка мовного розвитку в дітей віком — ситуація, коли мовні навички розвиваються повільніше, ніж зазвичай. Як це проявляється:

 Відсутність белькотіння. У дітей із ЗРР часто не спостерігається так званої «балакани» у віці близько 9-10 місяців.

 Відсутність перших слів. Більшість дітей вимовляють перше слово у віці близько року. Але діти із ЗРР можуть почати говорити пізніше.

 Проблеми з поєднанням слів. У віці близько двох років здорові діти поєднують два слова, створюючи прості фрази. У дітей із ЗРР у цьому плані можуть бути проблеми.

 Складнощі з вимовою. Діти із затримками у розвитку мови насилу відтворюють слова та звуки.

 Обмежений лексикон. У дітей із затримкою мовлення словниковий запас менший порівняно з однолітками.

 Складнощі з розумінням. Діти з ЗРР можуть відчувати труднощі у розумінні промови інших людей.

 Складнощі зі спілкуванням (важко використовувати мову для спілкування з іншими).

 Обмеження у сприйнятті рідної мови.

 Складності із соціальною інтеракцією, нездатність висловлювати думки та почуття.

 Нерозуміння інструкцій. Діти з ЗРР можуть відчувати труднощі з розумінням інструкцій та виконанням завдань.


 

Залишити коментар


   



Запишіться на прийом

Відправляючи цю форму, ви підтверджуєте свою згоду з політикою передачі і використання даних на цьому сайті